Monday 20 February 2012

Besi

Secara amnya bilah parang diperbuat daripada Carbon steel. Penambahan unsur Carbon meninggikan lagi kekuatan dan kekerasan besi. Bagaimana pun ianya mengurangkan keliatan besi.Maka keseimbangan di antara kekuatan, kekerasan dan keliatan bergantung kepada penggunaan produk.

Hari ini bilah kebanyakkan diperbuat dari besi spring kenderaan terpakai. Ini lebih menjimatkan dari menggunakan besi dari kilang. Berdasarkan klasifikasi American Iron and Steet Institute (AISI), carbon steel 5160 digunakan untuk membuat spring kenderaan (kebiasaannya). "60" merujuk kepada unsur carbon sekitar 0.60%. 5160  mengandungi unsur chromium yang menambah kekuatan dan mengurangkan kadar kekaratan. Namun begitu kekuatan, kekerasan dan keliatan besi bergantung kepada bagaimana proses terakhir  "hardening" dan "tempering" dibuat. Maka, disarankan membeli bilah dari tukang yang memahami kesan komposisi unsur dan proses rawatan haba.


Boleh dikatakan besi spring sudah cukup untuk membuat bilah parang yang baik. Ianya sungguh kuat dan cukup liat untuk kerja-kerja lasak. Ianya cukup tajam jika diasah dengan baik. Pastikan batu asah sentiasa dibawa bersama. Oleh kerana kerja-kerja lasak seperti membelah, memangkas akan menumpulkan mata parang serba sedikit, maka tak perlulah diasah terlalu lama. Yang pentingnnya sentiasa diasah. Ada tak besi yang susah tumpul? Ada, tapi kalau ianya menjadi tumpul tidak boleh diasah lagi pakai tangan kerana terlalu keras (tak praktikal untuk penggunaan harian).

Selain dari besi spring, terdapat juga yang menggunakan besi ball-bearing atau pun clip rel keretapi. Besi-besi ini mengandungi kandungan carbon yang lebih tinggi yang menghasilkan mata parang yang tahan tumpul dan sesuai untuk dijadikan parang sembelih yang boleh menyembelih beberapa ekor lembu sekali gus. Tapi ianya memerlukan masa asahan yang lama kerana terlalu keras dan tidak sesuai untuk parang kerja lasak kerana keliatan yang rendah dan mudah patah.

No comments:

Post a Comment