Wednesday 15 February 2012

Alat Serba Guna

Kalau sebut alat serba guna (ASG) mungkin kita akan terbayang alat-alat seperti dibawah. ASG merujuk kepada alat yang mempunyai berbagai fungsi, tidak kiralah apa bentuk sekalipun.



Telefon bimbit hari ini juga boleh dikira sebagai ASG. Ianya bukan sahaja digunakan untuk perbualan jauh, tetapi juga untuk menghantar pesanan, jam, diari, penunjuk arah, kamera, permainan video, menyimpan maklumat dan berbagai-bagai lagi.Di antara ASG yang terdapat hari ini, telefon bimbit boleh dikatakan ASG yang paling banyak dimiliki dan dibawa ke sana-sini oleh orang ramai. Ini disebabkan ianya bersesuaian dengan corak kehidupan hari ini.



Di zaman masyarakat melayu tradisi tiada lagi telefon bimbit. Parang merupakan ASG yang terpenting di waktu itu. Tiap rumah pasti ada sekurang-kurangnnya sebilah parang. Malah parang ini akan dibawa kemana-mana seperti telefon bimbit hari ini. Bagi sesetengah orang di zaman lampau, kepentingan parang mungkin melebihi kepentingan telefon bimbit hari ini kerana rezeki harian mereka amat bergantung kepada parang. Parang seolah-olah wang bagi mereka. Seperti kata pepatah "Pergi ke pekan bawa wang, pergi ke hutan bawa parang".

Bahagian-bahagian parang adalah bilah, hulu, sarung dan tali pengikat. Dari sudut kegunaan, bilah merupakan bahagian yang mempunyai berbagai fungsi.Bilah diperbuat daripada besi, manakala hulu dan sarung diperbuat dari kayu (plastik juga pada hari).




Antara kegunaan bahagian-bahagian bilah adalah seperti tersebut:

1. Mata Hiris : Menhiris, meraut, membentuk, mengukir
2. Mata Belah : Memangkas, membelah, menetak, menakek
3. Mata Sisih : Menyisih, melapah
4. Hujung : Menyocok, menikam, mencungkil, mengumpil, menyentuh bahan panas (bara)
5. Muka : Menekan, meleper
6. Belakang : Mengetuk

No comments:

Post a Comment